Kampen om blækket: Originale og tredjeparts printerpatroner

Kampen om billig blæk

Blæk er, hvis man køber originale printerpatroner, en af de dyreste væsker på verdensplan. Allerede i 2003 afslørede IT-bladet Computerworld i en banebrydende artikel, at trods printmaskinernes fald i pris i årene op til 2000, fulgte priserne på blæk og blækpatroner ikke samme spor.

Allerede samme år valgte Jyllandsposten at undersøge hvad der egentligt foregik på printermarkedet, og kunne gennem egne undersøgelser afsløre, hvorledes en liter blæk i 2003 havde ramt en prisrekord hos de store printerselskaber på omtrent 22.000 kr. pr. liter – mere end det dobbelt af den eksklusive franske hit-parfume “Chanel No.5”.

I 2014 lancerede DR1´s hit-serie “Kontant” et dybdegående program om printermarkedets hemmeligheder, hvor literprisen på printergiganternes blæk var steget yderligere, til 30.000. kr. pr. liter.

Alt dette, til trods for at blæk i sig selv ikke er specielt vanskeligt at producerer, og ikke koster producenter meget at fremstille – avancen er enorm for de store selskaber, med en overvældende EU omsætning på over 90 mia. kr.

 

Mange penge at sparer

 

Der er en mening med galskaben, ifølge de store producenter, der forsvarer de blækpriserne med at printere i dag bliver solgt med et enormt tab. Det er dyrt at producere printere, men for at kunne sælge dem til kunderne billigt, skruer printergiganterne priserne på printere ned, og sælger med tab i budgettet. Det fortsatte salg af printerpatroner er derfor producenternes eneste mulighed for at opnå en reel fortjeneste på deres solgte printerenheder. Printergiganterne fastholder samtidigt at kvaliteten på originale blækpatroner er bedre end de billigere konkurrenters, og sikrer at printeren holder længere.

 

Dette kan muligvis forklare den noget forbløffende prisforskel på en original- og kompatibel tredjeparts toner til en Brother tn241bk printer (med samme kapacitet): En kort online undersøgelse viste en prisdifference på 32% mellem den originale- og billigere kompatible tn241bk tonere.

 

Onlinesalg skaber ny konkurrence for blæk-giganterne

Bag lukkede døre kæmper printergiganterne en sej og blodig kamp mod tredjeparts producenter, ved løbende at finder på nye metoder til at “sikrer” deres printere mod uoriginale tonere. Dette har ledt til drastiske slagplaner, såsom bølgen af mikrochips der spredte sig i 2015, hvor printere begyndte at afviser ethvert mærke, der bar printeren eget logo. Sådanne salgstrick er tegn på ufin strategi, ifølge Jyllandspostens Morten Zahle, der sammenligner dette salgstrick med at sælge Toyotaer, der udelukkende kan kører på brændstof Toyota selv sælger – intet andet marked ville accepter sådan en form for monopolisering. Det tog heller ikke længe, før smuthuller i designet blev fundet, og salget af kompatible patroner og tonere fortsatte fuldkomment upåvirket.

Ifølge eksperter, bør printerselskaberne acceptere at der er hård konkurrence på markedet – og det er der sandelig også kommet.

De store forhandlere og butikker har fortsat primært originale blækpatroner på hylderne, men de seneste år har internettet som salgsplatform skabt plads til en ny form for butik, der ikke blot fokuserer på brede vareudvalg, men giver plads til salg af genstande fra de lidt mere ukendte producenter, der normalt ikke ville finde vej til det danske marked. Der kan være mange penge at spare, hvis man søger efter blækpatroner til Brother printeren derhjemme, og undersøger muligheden for et billigere alternativ online.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *